George Martins søn bringer 'Sgt. Pepper' ind i en ny æra

Giles Martin, søn af The Beatles' producer, George Martin, har haft fat i de gamle bånd fra for over 50 år siden. Han har ved hjælp af nutidig teknologi og stor dygtighed bragt "Sgt. Pepper"-albummet ind i en ny æra.
Jeg var med ved en hemmelig pre-lyt 1. maj - forud for udgivelsen 26. maj.

af Per Wium, musikjournalist

Mandag 1. maj var en solskinsdag i Danmark. Endelig!
Jeg cyklede til UNIVERSAL på Amager, hvor jeg var tilsagt til kl 10.00.
Thomas Hemdorff, UNIVERSAL, havde inviteret til hemmelig lytning af den nye mix af "Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band". Med var også min Beatles-ven, Arno Guzek, mangeårig formand for fanklubben, "Beatles Again".

Vi sidder klar med kaffe og vand. Foran to store højttalere.
I løbet af den næste time lytter vi (især) og taler (lidt) om Giles Martins nye mix af en historisk milepæl.
Jeg bliver flere gange grebet af stor fryd og glæde. Af og til hører jeg klange, akkorder og detaljer jeg ikke har hørt tidligere.

"Pepper" er udkommet mange gange siden den første vinyl-plade så dagens lys og publikums interesse 1. juni, 1967.
Den har - indiskutabelt - aldrig lydt bedre end i Martin Jr.'s nye mix!
Og nu tager jeg den sang for sang....  :-)

"Sgt. Peppers lonely hearts Club Band"
Det er allerede tydeligt her. Vokalen (og vokalerne) står skarpt, bas og trommer lyder godt.
Endnu engang fryder jeg mig over hvordan Ringo "plays for the song" og tynder ud f.eks. på horn-temaerne!

"With a little help from my friends"
Jeg har læst at Ringo er glad for lyden på trommerne på det nye mix.
Det forstår jeg godt. Period :-)

"Lucy in the sky with diamonds"
Kontrasterne mellem de drømmende vers og de mere hårdtslående omkvæd har altid været der. De går i øvrigt også i forskellige taktarter.
Specielt intro og vers vinder ved de nye mix.

"Getting better"
Her rejser mine hår på armene sig for alvor.
Jeg véd godt at The Beatles både spiller og synger unikt på dén her. Men tilmed lyder det nu bedre end nogensinde. Det folder sig ud - og er så tight spillet og korene er så skarpe.
Og så er jeg vild med "dronen". Dét at McCartney vedholdende spiller den samme tone i alle vers. Og især lige inden 3. vers hvor dronen forstærkes med indisk tambura (George spiller).

"Fixing a hole"
Jeg syns der er mere rumklang på Pauls leadvokal end der plejer at være.
Jeg tjekker den senere på dagen hjemme. Måske er der ikke tilføjet ekstra rum. Måske er det simpelt hen FORDI vokalen er mere klar og tydelig (og dermed også den rumklang, der hele tiden har ligget der). Jeg må ved lejlighed spørge Søren Koch - han har styr på sådan noget  :-)

"She's leaving home"
Så kommer hårene op at stå igen.
YES YES YES

Jeg har ventet på det her i mange, mange år.
Jeg elsker "She's leaving home", som er tættere på Schubert end på Chuck Berry. Men den har altid lydt lidt mat og bleg.
Det gør den ikke her. Strygere, harpe, vokaler - det er fryd!


"Being for the benefit of Mr. Kite"
Et stykke collagemusik. En kakofoni af lyde og indtryk.
Takket være den generelt meget klarere lyd på den nye plade, vinder en sang som den her.
PS - een af mine favoritter. Original og dejlig skæv. 

"Within You without You"
Jeg kan ikke høre forskel. Overhovedet ikke. Men den er der såmænd nok..

"When I'm 64"
Det er lidt det samme. Men man skal være ærlig, jeg lytter sjældent efter når den her er på. Den skal bare slutte.... ;-)

"Lovely Rita"
Den her lytter jeg til gengæld til med stor, stor glæde. McCartney i topform - som sangskriver og sanger. Hans lead - og de mange steder vokalen bruges som effekt - står flottere end nogensinde!

"Good morning good morning"
Dejligt kaotisk nummer. I skiftende taktarter. Men jeg kan ikke høre nogen forandring.

"Sgt. Pepper - reprise"
Lyder dejligt åben i lyden. Det klæder den enormt. Jeg elsker korene.
Bl.a. fordi jeg selv er med til at spille den live sammen med The Beatrio :-)

"A day in the life"
Hårene rejser sig igen.
Siden Thomas Hemdorffs smukke invitation til denne lytte-session har jeg været spændt på om Giles Martin kunne gøre noget ved McCartneys midterdel.
Dette afsnit (fra Woke up, fell out of bed..) har altid stået meget mat.
Svaret er: Det kunne Martin. Midterstykket er meget, meget bedre end nogensinde.

Tak for i dag - vi ses til stort lytte-arrangement på BREMEN 25. maj
Jeg cykler glad tilbage til Østerbro.










Kommentarer